Jak wzmocnić ciało i psychikę?

Jak wzmocnić ciało i psychikę? Co jest ważniejsze? Na czym powinniśmy się skupić? Czy powinniśmy podobnie dbać o psychikę jak i o ciało? Postaram się krótko odpowiedzieć na te pytania.

Psychika i ciało tworzą organizm

Punktem wyjścia dla mnie jest uznanie prostego faktu, że każda psychika ma ciało, a każde ciało posiada psychikę. Psychika i ciało tworzą nierozerwalny  organizm. Organizm to skomplikowany system,  w którym wszystkie elementy są  ze sobą połączone.  W praktyce wygląda to tak, że jeśli jeden element tego systemu choruje, odczuwają to również pozostałe elementy. Troska i szacunek dla siebie wyraża się min.  poprzez  dbanie o swoje ciało i swoją psychikę jednocześnie. Te dwa elementy są tak samo ważne. W dalszej części nie będę używała rozróżnienia między psychiką i ciałem. Uznajmy fakt, że jeśli robię coś dla ciała – wzmacniam ciało i psychikę, jeśli robię coś przyjemnego dla psychiki rozluźnia i ma się dobrze moje ciało. Trudno uznać, że jest się dla siebie troskliwym jeśli dba się jedynie o rozwój intelektualny, jednocześnie jedząc niezdrowo, nie dbając o sen, prowadząc siedzący tryb życia i odwrotnie trudno uznać za troskliwego wobec siebie człowieka  skupionego  na ciele, zaniedbującego swój rozwój intelektualny.

Co można zrobić by się czuć lepiej, by się wzmocnić?

Chcąc się  wzmocnić, zrób coś dobrego dla siebie. Powtarzaj to tak często, aż stanie się to nawykiem. Chodzi o małe i proste rzeczy jak spacer, smaczne jedzenie, rozmowa z przyjacielem, granie na instrumencie, lektura, muzyka, majsterkowanie, zabawa, taniec, medytacja. Podczas tych czynności można spróbować zadawać sobie pytania: czy to co robię wzbogaca mnie, czy mnie to cieszy?

Dbaj o relacje wokół siebie – człowiek żyje w pewnej społeczności, w sytuacjach oficjalnych nie zawsze otaczają nas tacy ludzie jakich byśmy sobie życzyli. Możemy jednak zadbać o to jakimi ludźmi się sami otaczamy. Jak się czujemy z nimi? Czy Ci ludzie wzbogacają nasze życie? Dobre przyjaźnie, ludzie którymi się otaczamy wzmacniają nas. Dbajmy o jakość naszych relacji.

Stałe niepowodzenia, trudności, schematy obserwowane w relacjach mogą być punktem wyjścia do rozpoczęcia psychoterapii.

  • zastanów się nad tym w jaki sposób komunikujesz swoje uczucia i potrzeby – popracuj nad stylem komunikacji, przełoży się to na satysfakcjonujące relacje z innymi.

Ilość bodźców wokół ciebie

Dbaj o dobór bodźców wokół siebie. Postaw na jakość, kosztem ilości. Porównując intensywność bodźców z którymi człowiek ma do czynienia współcześnie do tych jakie musiał przetworzyć przed stu laty, nie wierzę w to , że ewolucja jest w stanie za postępem technologicznym nadążyć.

Człowiek nie zmienił się, aż tak bardzo, za to jego rzeczywistość jest nie do poznania. Człowiek jest bombardowany bodźcami, właściwie cały czas oczekuje nadejścia nowej informacji będąc stale  on – line. Oczekuje się od współczesnych ludzi umiejętności robienie kilkunastu rzeczy na raz. Każdy dzień przynosi nowe cele i zadania. Nastawienie na rozwój osobisty i rywalizacje zaczyna się już w żłobku. Nie jest niczym nowym kilkulatek zaangażowany w 4 – 5 zajęć pozalekcyjnych w tygodniu. Dzieci nie mają kiedy się nudzić.

W ramach troski o siebie i wzmocnienia psychiki zachęcam do dania sobie swobody potocznie mówiąc do  ” wyluzowania”.

Miminalizm

  • dom – zastanów się czy wszystkie przedmioty, które posiadasz podobają Ci się? Czy używasz tych rzeczy? Czy są one sprawne? Czy lubisz przebywać w tych wnętrzach? W Polsce w prawie każdym domu są tzw. pawlacze zawierające tysiące niepotrzebnych drobiazgów. Czy te rzeczy wzbogacają jakoś Twoje życie? Czy masz odwagę je wyrzucić, oddać?
  • zakupy – zastanów się co kupujesz? Czy potrzebujesz tych rzeczy? W jakim nastroju kupujesz je? Może zakupy są lekarstwem na smutek, samotność, niewiarę w siebie? A może potrzebujesz tych rzeczy, żeby sobie udowodnić ile jesteś warta?! A może nie potrafisz sobie niczego kupić? Myślisz o sobie negatywnie, masz trudność w wydaniu na siebie samą nawet niewielkiej kwoty?
  • żywność – zastanów się jakiej jakości produkty kupujesz? W jaki sposób je przygotowujesz? Czy dbasz o spokój i dobrą atmosferę podczas przygotowania posiłków?
  • sen – Czy pozwalasz sobie na odpoczynek? 
SPORT

Wybierz sport dla siebie i uprawiaj go regularnie – aktywność fizyczna jest niedoceniana. Wysiłek fizyczny reguluje nastrój, szybkość reakcji, dobre samopoczucie oraz witalność. Dzieje się tak dlatego, że ruch jest bodźcem, który stymuluje mózg do większej aktywności, wydzielania hormonów oraz wytwarzania nowych komórek nerwowych. Podjęcie aktywności ruchowej interpretowane jest przez nasz mózg jako sytuacja stresowa i właśnie dzięki temu uwalniane są neuroprzekaźniki mające złagodzić ból fizyczny i dyskomfort psychiczny. Wytwarzane jest też białko BDNF (Brain-Derived Neurotrophic Factor), które odpowiada za regenerację starych i tworzenie nowych neuronów.  Za pomocą testu mierzącego  przepływ krwi do mózgu naukowcy  z Salk Institue w La Jolla wykazali, że produkcja nowych neuronów jest tym większa, im bardziej regularny i długi był wysiłek fizyczny badanych osób. ( źródło: magazyn medyczny Proceedings of the National Academy of Sciences)

 Uważność na sygnały płynące z ciała i psychiki. 

Ostatnim elementem jest uważność na sygnały płynące z ciała i szukanie pomocy specjalistycznej. Tak jak ból pochodzący z ciała, skłania nas do szukania specjalistycznej pomocy, tak również i psychika daje nam sygnały.

Jakie to sygnały?

  • nagatywne myśli na temat siebie, innych,
  • niemoc,
  • trwający ponad 2 tyg. głęboki smutek,
  • chroniczny lęk,
  • niechęć do dbania o siebie
  • bezsenność
  • brak apetytu
  • nieprzyjemne, uporczywe myśli
  • trudności w relacjach

Warto mieć uwagę na takie sygnały, niestety same nie odejdą, zwykle ignorowane stają się intensywniejsze.  Warto poszukać wtedy pomocy psychoterapeutycznej. Psychoterapia jak wszystko wymaga wysiłku, jestem pewna, że ten wysiłek się opłaca. 

 

.http://dziarskowchmury.pl/indywidualne-doradztwo-zakresu-komunikacji-interpersonalnej/

 http://dziarskowchmury.pl/polskojezyczny-psychoterapeuta-monachium/